Pages





Friday 16 April 2010

Ikke mer reklame takk!

Da fikk jeg klistret klistremerkene fra Grønn Hverdag på postkassen. Phew det var deilig! Ikke flere bunker med avfall som som røskes ut av postkassen fordi den alltid blir stappet full med uadressert reklame. Vi mottar rundt 50 kg uadressert reklame i året.

Reklame er irriterende og samler seg opp i bunker før man får kastet det i papiravfallsdunken, men dette er ikke det mest negative. 

For det første så belaster produksjon, distribusjon og gjenvinning av papir reklame miljøet. Det er energikrevende og leder til enorme CO2 utslipp. Det er tidligere estimert at det blir produsert 60 000 tonn CO2 som et resultat av dette.

For det andre så ligger det en del makt i reklame. Mange velger å tro at de ikke blir påvirket av reklame, men reklamens makt skal man ikke undervurdere. Kjøpepress blant unge samt våre forbruksvaner er til en større eller mindre grad et resultat av reklame. Det er klart at man ikke kan unngå reklame, men vi kan hvertfall forsøke å få et mer bevisst forhold til hvordan vi lar reklame innvirke på oss og livene våre. For en tid tilbake var det en reklame for en gul sitron-zalo som så utrolig fristende ut. Zalo av alle ting! Jeg aner ikke hvorfor jeg fikk så forferdelig lyst til å kjøpe den, men den så nesten spiselig/drikkelig ut på reklameposteren, fristene og veldig gul - som godteri (jeg er ikke engang så glad i smågodt).

Selvom bloggen min er helt ny og jeg aldri før har rettet mine meninger mot resten av verden, så har jeg har i flere år rettet et kritisk blikk mot det såkalte forbrukersamfunnet. Da mener jeg ikke at det er galt å være en normal forbruker, at kapistalismen er ondskapen selv og at vi alle må slutte å kjøpe ting. Det jeg selv forsøker å gjøre er å ta fler bevisste valg og tenke meg om to ganger før jeg lar meg påvirke til å kjøpe alle de tingene man bare MÅ ha. Jeg forsøker rett og slett å stå i mot kjøpepresset. Det er et usynlig press, ikke bare fra de mer åpenbare kanaler som reklamebransjen, men også fra samfunnet, vennekretsen, jobbmiljøet osv. Det er selvfølgelig svært individuelt hvorvidt og til hvilken grad man lar seg påvirke, men man kan ikke benekte at det varierer fra person til person.

1 comments:

Anonymous said...

Hei! Ville bare legge igjen en hilsen og si at du har en kjempefin blogg. Skal kikke innom igjen :)

Helene

Post a Comment