Pages





Friday 12 March 2010

Hvor skal man begynne?

Det er virkelig ikke så lett å vite hvor man skal begynne, hverken når det gjelder å starte en helt ny blogg eller å starte en mer etisk livsstil. Man kan videre spørre seg selv om hva "en mer etisk livsstil" faktisk betyr. Dette er et definisjonsspørsmål som kan diskuteres i det vide og det brede. Jeg mener at det først og fremst handler om å ta ansvar; ansvar for seg selv, for andre og for omgivelsene. Som en respons til samfunnsendringer har ulike bølger oppstått eller videreutviklet seg. Vi har fair trade bølgen og den økologiske bølgen for å nevne et par sentrale eksempler. Begge disse kan anses som deler av en trend hvor man fokuserer på en mer etisk livsstil. Så hva kan vi gjøre? Hva kan jeg gjøre?


Det er vel fler enn meg som er opptatt av "helt vanlige ting" som reising, god mat, helse/sunnhet og omgi seg med mennesker og ting man setter pris på, men som har vanskeligheter med å finne en måte å leve på hvor noen eller alle disse elementene ikke strider mot en mer etisk levemåte.  Det er vel kanskje også en noen som er opptatt av teamer som politikk og samfunn, og kanskje etikk og filosofi?

Jeg har en del tanker rundt alt dette og tiden får nå vise om jeg greier å få skrevet ned noen av disse tankene. Jeg får vel bare starte, ta et lite steg av gangen og se hvordan det går.




Det er nå slik vi må begynne -
med små skritt...

0 comments:

Post a Comment